maandag 28 april 2014

Mens en Medemens: mijn waarde

Belangrijkste waarde

RESPECT

Respect hebben voor je medemens vind ik een heel belangrijke waarde. Natuurlijk moet je niet enkel respect hebben voor je medemens maar ook voor materiaal, de natuur, de omgeving...

De letterlijke betekenis van respect: gevoel of uiting waarmee je laat merken dat je iemand aanvaardt als een waardig en waardevol mens.

synoniem: ontzag, eerbied

enkele voorbeelden:-Je rustig gedragen op het kerkhof uit respect voor je medemens.
                                 -Tijdens een gesprek de persoon die aan het woord is, laten
                                   uitspreken.
                                 -Papiertje in de vuilnisbak gooien.

Zonder respect kan er volgens mij geen sprake zijn van "samen-leving".
Respect is dan ook de hoogste sociale waarde. Zonder het fundamentele gegeven van spontaan en natuurlijk respect kan een samenleving geen werkelijke samen-leving zijn, want zonder deze waarde zou er veel criminaliteit en overlevingsstrijd zijn.

Werkelijk "samen" "leven" is een sociaal gebeuren in begrip, respect, verbondenheid en eenheid.

Ik vind respect dan ook onze meest fundamentele norm.

Het meest fundamentele principe van elke samenleving bestaat immers uit gevoelens van verbondenheid die ontstaan uit de waarneming en het besef, dat de andere mens wezenlijk is als wijzelf........We moeten met andere woorden de anderen leren aanvaarden zoals ze zijn. Het zijn ook maar mensen.

Vanuit dit (veelal onbewuste) gevoel van verbondenheid en het besef dat de ander wezenlijk is als wijzelf respecteren we de ander.

Respect vormt volgens mij dan ook het uitgangspunt voor andere normen zoals rechtvaardigheid, democratie, gelijkheid.

Wanneer in zekere omstandigheden ons spontaan en natuurlijk menselijk respect ontbreekt, is respect als onze hoogst morele norm van grote waarde.
Want wanneer wij respect bewust als onze belangrijkste en meest fundamentele waarde beschouwen, kan respect ook in moeilijke omstandigheden ons gedrag bepalen, en zo respectloos gedrag tussen mensen voorkomen; alsook de eventueel hieruit voortkomende agressie.
Bijvoorbeeld, respectloos gedrag van anderen roept boosheid in ons op, en daarmee al gauw de neiging van respectloos gedrag van onszelf. Indien we respect niet als waarde beschouwen, zullen wij ons dan ook heel agressief gedragen. Indien we respect wel als waarde hanteren, zullen we proberen respectvol om te gaan met de medemens in die situatie.


Wij als toekomstige leerkrachten, zullen deze waarde samen met de ouders en de omgeving van het kind moeten aanbrengen. Ik vind namelijk dat we als leerkracht ook opvoeder zijn en dus moeten we ook bepaalde waarden aanbrengen aan de kinderen. Respect aanbrengen zal dan ook een van mijn prioriteiten zijn. Zonder respect is er immers geen "samen-leving". Dit zal natuurlijk gebeuren met de nodige vrijheid maar hier luidt mijn moto:" Vrijheid eindigt waar het respect voor de ander ophoudt." Vooraleer je respect kan krijgen, moet je natuurlijk zelf respect tonen. Give it, to get it!


 
 
 



 
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

  1. Ik kan me hier volledig bij aansluiten. Je foto is ook heel goed, de meeste zouden zeggen:"Eerst respect krijgen voor we het geven". Natuurlijk is dit niet waar, we moeten zelf eerst het respect geven. Dit telt voor iedereen zo! :D
    Zeer leuke blog!
    Groetjes Shana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect is inderdaad DE basiswaarde in ons leven. Het heeft zo'n impact in de manier waar we door het leven gaan. Het is inderdaad een waarde die ieder kind zou moeten kunnen voelen, aangeleerd krijgen. Maar het is jammer genoeg niet de gemakkelijkste waarde. In mijn gezin is respect over de ganse lijn een belangrijk gegeven. Maar vaak hoor en voel ik dat mijn kinderen door invloeden van derden, bv klasgenootjes, een andere kijk hebben op het woord respect. De waarde respect wordt met de paplepel ingegeven. En net zoals zovele zaken in ons leven, geeft iedere ouder daar zijn/haar eigen betekenis aan. En veelal komt de taak van bijsturing er inderdaad in de klas. De neutrale betekenis van respect in de meest brede vorm. En dat dit niet altijd van een leien dakje loopt, kan ik zeker begrijpen. Je gaf zelf enkele synoniemen aan van respect. Wel ik vind als er het nodige wederzijdse respect is tussen ouders en leerkrachten, de kinderen goede leermeesters hebben. Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen