woensdag 30 april 2014

Mens en samenleving: idee 4 omtrent lezing Paul Verhaeghe

citaat: verhoog het inschrijvingsgeld voor alle opleidingen die niet aansluiten bij het bedrijfsleven, verlaag het voor alles wat rendeert; wie hardleers is en toch kiest voor een niet-rendabele opleiding, die moet bestraft worden met een kortere of zelfs helemaal geen uitkeringsgerechtigde periode.

Mijn mening:

De heer Verhaeghe was hier terecht verontwaardig over. Iedereen heeft volgens mij recht om een opleiding te kiezen die hem nauw aan het hart ligt. Wat voor zin heeft het om iemand te verplichten om de opleiding tot verpleger te volgen (gegarandeerd werk na het afstuderen) als die persoon niet sociaal is en liever voor tuinarchitect studeert. We moeten dan 3 jaar investeren in de opleiding en na 2 jaar werken als verpleger houdt de persoon het toch voor bekeken want het werk van verpleger ligt hem niet. Waar staan we dan? Het inschrijvingsgeld verhogen voor opleidingen die niet aansluiten bij het berdrijfsleven kan dus absoluut niet. Iedereen moet gelijk zijn voor de wet en evenveel betalen. Het is beter dat je iemand hebt die afgestudeerd is en met volle passie en overgave zijn beroep uitoefent dan iemand die een opleiding tegen zijn zin heeft gekozen en dus automatisch ook dat beroep uitoefent met veel tegenzin. Dat laatste zou je ontwikkelen als een student het financieel niet zo breed heeft en dus een goedkope opleiding kiest ipv de duurdere opleiding die hem nauw aan het hart ligt. Met alle gevolgen van dien. De persoon voelt zich dan niet goed in zijn vel, wordt ziek, krijgt stress,.........

1 opmerking:

  1. Hallo, mijn mening hierover is hetzelfde. Je kan niemand verplichten om een opleiding te volgen die hen niet interesseert! Ik vind dat kinderen van 18 jaar zeker zelf nog mogen beslissen wat ze willen studeren of waarvoor hun interesse hier naar toe gaat. Als je begint met sommige richtingen aan te kaarten met meer geld of uitkering, dan gaan er veel met tegenzin een richting uitgaan!

    BeantwoordenVerwijderen